Sunday, November 20, 2011

Matlamat Dakwat kekal dalam SPR

BERSIH 2.0 gagal, demikianlah kenyataan dari media perdana. tiba-tiba PSC ditubuhkan, apa sebab penubuhannya? siapa yang mendesak kerajaan supaya menubuhkannya? entahlah. pikir-pikirkan dan
renungkan-renungkan.



persoalan mengapa psc ditubuhkan dan apa yang menyebabkan penubuhannya tidak lagi releven dibicarakan. tetapi sejauh mana PSC boleh 'membuktikan' bahawa ia mampu menjanjikan satu pembaharuan dan ketelusan dalam sistem pilihan raya Malaysia.ya 'membuktikan'. hanya sekadar wayang bagi tatapan rakyat marhein.

mengapa dikatakan begitu??? mana tidaknya, jika dilihat nisbah dalam jawatankuasa khas parlimen tersebut, yang didominasi oleh pihak kerajaan yakni 5BN, 3PR dan 1Bebas. bagaimana keadilan akan terlaksana sekiranya teras penubuhannya pun sudah tidak telus. jadi, bagaimana jawatankuasa khas parlimen ini dapat menjamin ketelusan dalam menjalankan tugasnya andai masih tedapat kuasa dominan didalam penubuhannya?
kini, kerajaan ingin membuktikan kesungguhan mereka dalam mewujudkan sistem demokrasi yang telus dengan memberi reaksi positif terhadap salah satu tuntutan BERSIH iaitu penggunaan dakwat kekal. adakah ini membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional telah insaf dan takut dengan kebangkitan rakyat?
persoalannya disini mengapa penggunaan dakwat kekal tidak dijalankan semasa PRU-12 meskipun dakwat tersebut telah dibeli? dan kini penggunaan dakwat kekal dikatakan boleh dilaksana tanpa perlu melalui satu proses yang rumit? ini menunjukkan bahawa Barisan Nasional telah menerima cadangan dakwat kekal. tapi, mengapa? ya, kerana tekanan daripada rakyat marhein. namun begitu, persetujuan penggunaan dakwat kekal hanyalah untuk mengaburi mata rakyat tentang betapa jijiknya politik yang sedang diamalkan oleh Barisan Nasional ketika ini.

pertama sekali mari kita fahami apakah matlamat sebenar penggunaan dakwat kekal.. mengelak individu dari mengundi sebanyak dua kali. ya, itu matlamat asalnya. jadi, Barisan Nasional tidak boleh lagi menggunakan pengundi bertindan atau dengan erti kata lain, BN TAK PERLU lagi dengan taktik pengundi bertindan! mengapa dikatakan begitu? pertambahan undi POS dikawasan Lembah Pantai sebanyak 1363% dan pemberian kewarganegaraan kepada warga asing yang tidak berkelayakan cukup menjadi bukti kepada pencabulan demokrasi. jadi, apakah ertinya penggunaan dakwat kekal andai senarai undi dikotori, undi POS dimanipulasi, media hanya milik yang memerintah, waktu kempen yang tidak diketahui kecuali PM, kakitangan awam dikongkong, rasuah menjadi amalan dan politik kotor masih diamalkan? –laksana 8 tututan BERSIH baru sembang pasal ketelusan dan demokrasi-

Komen Anda

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More