Friday, November 25, 2011

"Air atau Politik??"


Ada satu cerita yang mungkin perlu untuk dikongsi.dari sudut makna, cerita ini benar. Seorang sahabat  dikenali sebagai  ‘R’ berkata, “sudahlah dah dapat mandat memimpin, tapi, selama 20 tahun  tak pernah nak bagi bantuan, pinjaman pun tak diberi time awal2 dulu,baru sekarang lah dapat pinjaman,tu pun slow2 je bg.bukannya bagi penuh terus”. seorang sahabat, ‘M’ pula berkata, “mereka bukannya undi saya sebagai pemimpin mereka pun. Yang layak dapat bantuan hanyalah yang mengundi saya je patutnya. Jadi,kalau mereka nak bantuan dari saya, time PRU-13, undi saya”.
                Air , Air, Air! Terimbas situasi di afrika yang kekeringan air. Apabila lori air datang, ada yang berebut, malah mungkin sanggup berbunuhan hanya kerana setitis air. Kenapa?? Sebab semua orang tahu, air adalah sumber  asas yang sangat diperlukan. Semua manusia sememangnya tahu,mereka boleh mati kalau tak minum air selama 3 hari berbanding makan yang hanya 7 hari. Berpijak kepada realiti, pemimpin-pemimpin bersenang-lenang , sampaikan nyawa manusia sanggup diniagakan demi politik. Isu air dipermainkan tanpa bantuan dikeluarkan.

                Isu Air di Kelantan telah diperbesarkan dan dijadikan sebagai satu ukuran dalam menilai kejayaan kepimpinan parti politik.  Siapa yang menilai? Fikir-fikirkan sendiri..
Sedikit kemusykilan dengan kata-kata pengkritik dan penilai. Ketua Umno Kelantan, Mustapa Mohemed hanya ada menghuraikan bahawa banyak penyakit berjangkit melalui air. Tetapi belum ada sample mengatakan pengguna air di Kelantan lumpuh atau pun demam atau fizikal jadi kemetot dan sebagainya kerana disebabkan mengguna air di negeri itu.

Kalaupun ada, dan kita tengok sendiri bagaimana air di sesetengah tempat di Kelantan bermasalah kerana ia berwarna perang atau kekuningan terutamanya di kawasan Hulu Kelantan. tidak hairanlah dengan keadaan ini kerana ada menteri dari Kelantan bila balik ke Kelantan mengikut suaminya dia tidak mahu ke rumah mertuanya kerana air di rumah mertuanya kurang bersih, tidak berwarna biru.

Seperti disebutkan tadi, kalau betul perangkaan didedahkan oleh akhbar  hanya 53% daripada 1.5 juta rakyat Kelantan mendapat air bersih, ia merupakan satu masalah serius. Pihak kerajaan pusat  perlu bingkas dan berusaha mengatasi masalah mendapatkan bekalan air bersih kepada penduduk. Kepentingan air bagi manusia samalah dengan kepentingan elektrik.  Tapi, kerajaan pusat kelihatan masih bermain-main dengan isu ini apabila mengaitkannya dengan politik. Yang paling malangnya, kenyataan itu bercanggah dengan kenyataan Air Kelantan Sdn Bhd(AKSB) bahawa kandungan bacteria E-Coli dalam air hanya sekadar 0.88% di Kelantan. Di manakah kebenaran yang sebenarnya?? Hang tak pi tgok ka kandungan E-coli dalam air di negeri lain? Pahang (1.12%), Perak (0.90%), Perlis (1.21%), Wilayah Persekutuan Labuan (1.01%). terutama negeri perlis , persoalan yang perlu diambil perhatian, siapakah pemilik negeri Perlis itu??

Kami sangat tertarik dengan kenyatan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan,Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar, Dtuk Mejar  Md Anizam Abdul Rahman, katanya, sebanyak 3531 sampel air dianalisis Jabatan Kesihatan tapi,yang paling mengejutkan  hanya 31 kes sahaja yang dikesan ada kandungan bakteria E-coli.


                Persoalan yang cuba dikongsikan adalah, kenapa Kelantan sahaja yang di’bom’kan dalam media sehingga setiap hari disiarkan negatif? (Sabor je la pihak yang terkena..)di manakah ketelusan media mahupun kerajaan pusat? Mungkin masih telus,tetapi ‘kadangkala’ mungkin ‘ter’pertikaikan ketelusan itu.
                Jadi, Selaku rakyat yang matang dan optimistik, kita seharusnya “bekerja sebagai rakyat, pada masa yang sama  kena berfikir seperti pemimpin” . kenyataan media arus perdana harus dinilai secara intelektual. Bukan sekadar membenarkan apa yang sebenarnya salah.
Apa yang anda perlu tahu adalah media juga terdiri daripada kalangan manusia2  seperti anda juga!

Komen Anda

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More