Friday, September 9, 2011

Tafsiran sejarah: Siapa pejuang, siapa pengkhianat?

Artikel penuh di sini.


Perjuangan bersenjata Parti Komunis Malaya (PKM) dalam tempoh 1948 hingga 1957 turut memainkan peranan dan beri sumbangan dalam perjuangan kemerdekaan Malaya.

Mat Indera bukan lah pengkhianat. Yang nak tangkap Mat Indera adalah Inggeris. Yang bekerjasama nak tangkap Mat Indera adalah talibarut Inggeris. Talibarut Inggeris =Pengkhianat bangsa.




"... atas nama apa pun Mat Indera digelar atau dipanggil, dia tetap Muhammad Indera; lelaki yang tidak miskin; orangnya baik, lemah lembut, bahkan, dialah penghulu kepada setiap orang yang perlu dipayung dari ketakutan akan kekuasaan. Di mata masyarakat kala itu, Mat Indera adalah pahlawan. Adalah pejuang." baca sini. 


"Seluruh kekuarga polis yang mati diserang di Bukit Kepong itu harus menerima hakikat ini. Bahawa kaum kerabat, ayah atau datuk mereka mati bukan mempertahankan hak Melayu dalam erti kata sebenarnya. Mereka bukan mati mempertahankan kemerdekaan atau inginkan kemerdekaan. Tetapi mereka mati kerana mahu mempertahankan kerajaan British yang menjaja[h] bangsa dan budaya kita." baca sini.


Komen Anda

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More